Hopp til hovedinnhold
NyhetsartikkelPublisert: 4.12.2023

Møt Gro – vår faste frivillige på tiende året!

Bli kjent med vår dyktige designer, som har jobbet frivillig for Verdensdagen siden 2014.

Smilende profilbilde av Gro Kristine Kannelønning som er frivillig designer hos Verdensdagen for psykisk helse

Gro Kristine Kannelønning er 42 år og kommer fra Stord på Vestlandet, men bor i dag langt ute på landet i Danmark. Der bor hun sammen med samboer Lars og to bortskjemte hunder.

Hun er kunster og selvlært designer, og kom i kontakt med Verdensdagen gjennom Mental Helse Stord for ti år siden.

To bilder fra Verdensdagens sosiale medier, designet av Gro Kannelønning. Den ene viser en sammenligning av stereotypien av mental sykdom og virkeligheten, som er at alle svinger opp og ned gjennom livet. Den andre er en punktliste over hva tilhørighet er. Begge plakatene er i lyse pastellfarger.
Et par eksempler på Gro sine design fra 2023.

– Jeg har troen på at alle trenger å føle at de betyr noe, og er til nytte. Det er ikke alltid så lett når en er ung ufør, og kanskje ikke har noe annet å fylle hverdagen med eller en fast plass å gå til. Så det å få lov til å være del av et team er svært viktig for min egen psykiske helse. At det er på frivillig basis handler om min fysiske helse, og det er alltid en grunn til at man blir ufør, og min helse er såpass opp og ned at det ikke lar seg gjøre med en fast jobb.

"En nasjonal befolkningskampanje om psykisk folkehelse som markeres over hele landet fra uke 39-42 hvert år."
- Lorem ipsumson, CEO
"En nasjonal befolkningskampanje om psykisk folkehelse som markeres over hele landet fra uke 39-42 hvert år."
- Lorem ipsumsson, CEO
"En nasjonal befolkningskampanje om psykisk folkehelse som markeres over hele landet fra uke 39-42 hvert år."
- Lorem ipsumsson, CEO

Et bindeledd for arrangører på Vestlandet

Gro ble født med et par medfødte muskelsykdommer som gjør at hun er ung ufør. Det var gjennom jobben som erfaringsmedarbeider på Hamna kontaktsenter og leder for Mental Helse Stord at hun først kom i kontakt med Verdensdagen.

– Jeg begynte som fylkeskontakt, hvor oppgaven min var å være bindeledd mellom arrangører i fylket og Verdensdagen, så det var meg de kontaktet for råd til markeringene. I tillegg behandlet jeg søknader om midler til ulike markeringer.

To delebilder fra Verdensdagens sosiale medier, designet av Gro Kannelønning. Den ene viser en tegning av en kvinne som bærer på tung baggasje, hvor det står at man må snakke om ting, hvis ikke blir de svært tunge. Den andre er en visuell fremstilling av at vi alle har flere sider i oss og kan være motsetningsfylte.
Bilder designet av Gro til sosiale medier og trykk.

Gro har vært kontakt for både Hordaland, Rogaland og Sogn og Fjordane i den tiden Verdensdagen delte ut tilskuddsmidler til arrangørene.

– Etter hvert ble det endringer, og arbeidstittelen min ble omgjort til ambassadør og tilskuddsmidlene ble gjort om til materiellpakker, som vi har i dag.

Snapchat, Instagram og fast designer

Oppgavene til Gro ble raskt utvidet til å gjelde sosiale medier, samtidig som hun fremdeles var kontaktperson for arrangørene på Vestlandet.

– Jeg var med på å starte Snapchat-kontoen vår og jobbet også med Instagram sammen med flere andre frivillige ambassadører. Det var et fint samarbeid.

Etter at ambassadør-ordningen ble avviklet, ble Gro og et par til valgt til å fortsette med sosiale medier, hvor de blant annet begynte med dikt som en fast innholdsspalte, som også i dag er veldig populært.

To delebilder fra Verdensdagens sosiale medier, designet av Gro Kannelønning. Det ene er et dikt hvor Gro har illustrert en vase med tulipaner. Den andre er en forside på en infografisk fremstilling av hva toleransevinduet vårt er, som er en måte å undersøke hvor emosjonelt aktivert vi er, og dermed hvor mye vi tåler eller ikke tåler av de rundt oss.

– Da Anura tok over som kampanjeleder i 2021, var jeg så vidt i gang med å designe enkle bilder til Instagram. Da jeg ble spurt om hvilke av mine oppgaver jeg likte best, så var det ingen tvil om at det var - og er - design!

Gro er i dag fast designer for Verdensdagen, og lager de vakreste design til flere flater.

– Jeg har fått prøve og feile, og har også fått noen kurs i de ulike designprogrammene vi bruker. Jeg stortrives med å designe så mye som jeg nå har kapasitet til. Arbeidsdagen min har endret seg fra å være konsentrert i enkelte perioder av året til å bli en en mer eller mindre daglig jobb.

Bruker egne erfaringer i arbeidet

– At det er psykisk helse jeg engasjerer meg i er absolutt ingen tilfeldighet. Stillingen som erfaringsmedarbeider får du kun hvis du selv har hatt utfordringer, men har kommet så langt i din egen prosess at du kan bruke erfaringene dine til å hjelpe andre. Mine erfaringer var (og er) angst og depresjon, og så har jeg vært avhengig av alkohol, men sluttet for 13 år siden.

Gros mange erfaringer har vært nyttig for henne i frivilligvervet.

– På grunn av mine egne erfaringer har jeg alltid vært over gjennomsnittet interessert i hva som foregår i topplokket til folk, og syns det er enormt spennende å lese forskning om hvordan vårt forsvarssystem fungerer og hva vi kan gjøre for å ta vare på vår egen psykiske helse. Stort sett hele familien min jobber innenfor dette fagfeltet også, så psykisk helse ble en naturlig inngang for meg.

Hva får du ut av å jobbe frivillig?

Å jobbe som frivillig gir noe helt annet enn å jobbe i en betalt jobb. Det gir en annen følelse som jeg ikke helt klarer å beskrive. Og å jobbe for Norges største opplysningskampanje om psykisk helse kan egentlig kun anbefales!

Er det noe spesielt du brenner for innenfor psykisk helse?

Jeg brenner for at alle må finne sin egen vei, og med en blanding av forskningsbaserte råd og egen magefølelse, tror jeg du kan komme langt i å forstå din egen psykiske helse. Selv har jeg fokus på forebygging, og hvilke verktøy jeg kan ta i bruk for å "holde hodet over vann".

Du har sett Verdensdagen gjennom et tiår. Hvilke endringer ser du?

Verdensdagen har hatt en enorm vekst de siste årene, og jeg opplever at det er flere som snakker åpent om psykisk helse nå enn for bare fem år siden. I kampanjen ellers har jeg sett en endring i hvordan vi når ut nå i forhold til før.

Flere endringer i sosiale medier har vist fantastiske resultater, og så har vi jo vår helt egne podkast som heter Åpne Forhold! Hele teamet har jobbet hardt for å gjøre den til det den er i dag, og den stråler.

Alt i alt er jeg veldig stolt av det vi har fått til, og gleder meg over veien videre!

Bli med å markere Verdensdagen!

Hjelp oss gjøre det lettere å snakke åpent og fordomsfritt om hvordan vi har det! Bruk Verdensdagen som en anledning til å markere ditt engasjement, spre kunnskap, stille viktige spørsmål eller gjøre noe meningsfullt for de rundt deg.

Ikke gå glipp av viktig informasjon

Meld deg på vårt nyhetsbrev! Vi holder deg oppdatert på siste nytt i kampanjen og gir deg gode ressurser og verktøy for å markere Verdensdagen for psykisk helse.