Hopp til hovedinnhold
Skjermbilde av undervisningsprogrammet "Influensernes helseråd". På beige bakgrunn er det illustrert et hus med en bok, en grønn snakkeboble med tre prikker i, og en blå skjerm med "play"-knapp.

Influensernes helseråd

Undervisningsprogram som skal gi elevene gode verktøy til å vurdere en influensers troverdighet og faktasjekke påstander.

Passer for

UngdomsskoleVideregående

Tema: Helseråd fra influensere
Trinn: Ungdomsskole, VGS
Tidsbruk: 1 time

Influensere har stor påvirkning og gir gjerne råd om helse, kosthold og livsstil. Dette undervisningsopplegget skal gi elevene verktøy de kan bruke til å sjekke om disse er til å stole på. Opplegget er utviklet av Tenk, skoleavdelingen til Faktisk.no, som blant annet jobber med å kommunisere kildebevissthet og kritisk mediebruk på flere ulike måter og arenaer.

Mål

Gjennom dette undervisningsopplegget skal elevene lære følgende:

  • Hva en influenser er og gjør
  • Forstå hva en påstand er
  • Faktasjekke påstander
  • Avgjøre påstandens troverdighet

Om undervisningsopplegget:

Opplegget består av en times opplegg i klasserommet hvor elevene får spørsmål om hvilke influensere de følger, hvilke råd de pleier å dele og om elevene har kommet over helseråd de har reagert på tidligere. I tillegg spørres det hvordan man kan sjekke troverdigheten på disse.

Etter felles introduksjon blir elevene bedt om å gjøre oppgaver som handler om hva en influenser er og hva poenget med troverdighet og faktasjekk er. I tillegg skal de gjøre en analyse av et av fire tidligere eksempler på helseråd fra influensere.

Avsluttes med diskusjon i plenum. Ved ønske kan en også la elevene lage en egen video om faktasjekk.

Del din markering!

Har du gjennomført en markering som du vil fortelle andre om?

Vi samler på gode eksempler på nettsiden vår, og håper det kan inspirere enda flere til å markere for psykisk helse!

Slik markerer du Verdensdagen

Få oversikt over de viktigste milepælene i kampanjen, og råd og tips til hvordan du kan gå fram for å planlegge markeringen.