Står du fast i tankekjør?
En enkel øvelse for å sortere tanker og finne ro.
Passer for
Forvirret av dine egne tanker, og føles alt veldig negativt og vanskelig? Prøv denne enkle og raske skriveteknikken for å finne tanker som kan utfordre deg!
Slik gjør du
- Finn frem noe å skrive på : Skriv «Unyttige tanker» på ene siden av arket, og «Nyttige tanker» på den andre siden.
- Tenk på en situasjon som gjør deg stressa, urolig eller frustrert. Hva sier du til deg selv i den situasjonen? Skriv ned vonde tanker som kommer automatisk på «Unyttige tanker»-siden, og som får det til å stoppe opp for deg. F. eks. «Ingen liker meg, for jeg er for teit og for rar».
- Stopp opp og spør deg selv: Hjelper denne tanken meg? Finnes det en annen måte å tenke på? Målet er ikke å være en naitv optimist, men å finne perspektiv. Skriv ned konstruktive alternativer som kan støtte deg i situasjonen under «Nyttige tanker». F.eks: «Jeg vet ikke hva som alle tenker, men jeg at jeg har noen som liker meg for den jeg er, med alle mine rare og teite sider».
- Hvordan føles det nå?
Tanker påvirker følelser og handlinger. Å skifte perspektiv kan gi deg mer ro og oversikt, selv i krevende situasjoner.
Øvelsen er inspirert av den kognitive modellen Psykologisk førstehjelp, utviklet av psykologspesialist Solfrid Raknes.
Del din markering!
Har du gjennomført en markering som du vil fortelle andre om?
Vi samler på gode eksempler på nettsiden vår, og håper det kan inspirere enda flere til å markere for psykisk helse!
Slik markerer du Verdensdagen
Få oversikt over de viktigste milepælene i kampanjen, og råd og tips til hvordan du kan gå fram for å planlegge markeringen.
Materiell til din markering
Flere ressurser
Alle ressurserAktivitet
Hvordan stå støtt sammen på jobb?
En refleksjonsøvelse om psykisk beredskap og støtte på arbeidsplassen.
Aktivitet, Enkel øvelse
Min beredskapsknapp
En kort gruppeøvelse på 10-15 min basert på sjekklisten for psykisk beredskap.
Undervisningsopplegg
Vi trenger å styrke vår psykiske beredskap
Et undervisningsopplegg til årets kampanje, utviklet av Voksne for barn.